OKEE-project

Overzicht toolkit

Hieronder vindt u per onderwerp de voorgestelde opties en eventuele tools die op deze website worden aangeboden daarvoor.

  • Aan de balie nagaan of er (praktische) problemen zijn bij geneesmiddelgebruik: opvattingen over behandeling en aandoening, bijwerkingen, behoeftes patiënt
  • Gericht patiënten signaleren in het apotheek informatiesysteem (AIS) (met mogelijk ernstig eczeem of suboptimale behandeling) en uitnodigen voor gesprek

Tool 1: patiënten selecteren uit systeem

  • Voorlichting over gebruik (finger tip units) en waarschuwingen (bijvoorbeeld: pas op met zonlicht, niet in de ogen smeren)
  • Nagaan welke crème past bij patiënt (oefenpakket indifferente crèmes)
  • Smeren van crème laten zien of voordoen bij uitgifte of verwijzen naar een instructie(video)
  • Mondelinge uitleg ondersteunen met folder of digitaal materiaal
  • Patiënten informatieavond organiseren over behandeling eczeem

Tool 2: Vervolgacties na probleemidentificatie
Tool 3: Flyer tips voor behandeling eczeem
Tool 4: Ander informatiemateriaal

  • Maak als apotheekteam afspraken over behandeling eczeem met (huis)artsen, bijvoorbeeld door een FTO te organiseren
  • Koppel problemen in de behandeling terug aan de (huis)arts
  • Spreek een eenduidig behandelschema af met de (huis)arts en gebruik dit bij de behandeling
  • Bij topicaal corticosteroïd voor de behandeling van eczeem vanuit apotheek altijd indifferent middel meeleveren en achteraf bespreken met (huis)arts, maak hier vooraf afspraken over
  • Startpakket met indifferente crèmes aanbieden aan patiënt en achteraf recept bij huisarts opvragen
  • Oefensessie smeren in apotheek organiseren (bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg)

Tool 5: Voorbeeld behandelschema’s eczeem
Tool 6: IVM FTO materiaal eczeem

  • Nascholing van apothekersassistenten over de huid, eczeem en behandeling
  • Scholing in smeren van crèmes / oefensessies organiseren voor apotheekteam

Tool 7: KennisTest Eczeem