Overzicht toolkit
Hieronder vindt u per onderwerp de voorgestelde opties en eventuele tools die op deze website worden aangeboden daarvoor.
- Aan de balie nagaan of er (praktische) problemen zijn bij geneesmiddelgebruik: opvattingen over behandeling en aandoening, bijwerkingen, behoeftes patiënt
- Gericht patiënten signaleren in het apotheek informatiesysteem (AIS) (met mogelijk ernstig eczeem of suboptimale behandeling) en uitnodigen voor gesprek
- Voorlichting over gebruik (finger tip units) en waarschuwingen (bijvoorbeeld: pas op met zonlicht, niet in de ogen smeren)
- Nagaan welke crème past bij patiënt (oefenpakket indifferente crèmes)
- Smeren van crème laten zien of voordoen bij uitgifte of verwijzen naar een instructie(video)
- Mondelinge uitleg ondersteunen met folder of digitaal materiaal
- Patiënten informatieavond organiseren over behandeling eczeem
Tool 2: Vervolgacties na probleemidentificatie
Tool 3: Flyer tips voor behandeling eczeem
Tool 4: Ander informatiemateriaal
- Maak als apotheekteam afspraken over behandeling eczeem met (huis)artsen, bijvoorbeeld door een FTO te organiseren
- Koppel problemen in de behandeling terug aan de (huis)arts
- Spreek een eenduidig behandelschema af met de (huis)arts en gebruik dit bij de behandeling
- Bij topicaal corticosteroïd voor de behandeling van eczeem vanuit apotheek altijd indifferent middel meeleveren en achteraf bespreken met (huis)arts, maak hier vooraf afspraken over
- Startpakket met indifferente crèmes aanbieden aan patiënt en achteraf recept bij huisarts opvragen
- Oefensessie smeren in apotheek organiseren (bijvoorbeeld tijdens een teamoverleg)
Tool 5: Voorbeeld behandelschema’s eczeem
Tool 6: IVM FTO materiaal eczeem
- Nascholing van apothekersassistenten over de huid, eczeem en behandeling
- Scholing in smeren van crèmes / oefensessies organiseren voor apotheekteam